måndag 9 augusti 2010

PostHeaderIcon Inför mötet med Vä

Då var det tätt mellan matcherna nu när höstsäsongen har startat. Redan nu på onsdag är det dags igen. Det är inte vilken match som helst heller. Utan ett derby mot ärkefienden Vä. Vi fick med oss 1 poäng mot Vanneberga nu senast som får ses som rättvist. Vä fick stryk uppe i Näsum med 1-4, men man kämpade emot bra och hade några ramträffar. Man får dessutom tillbaks några spelare till onsdagens match som varit på semester. Vä ligger på den undre kvalplatsen och man har 5 p upp till säker mark, där vi nu ligger. Så en förlust och det ser mörkt ut för Thomassons mannar.Vä har värvat friskt under uppehållet men även tappat några stycken. Bästa nyförvärvet får väl ses i målvakten Max som kommer från bänken i KFF.Jag har inför denna match valt att intervjua 4 st profiler med ett förflutet i någon av klubbarna. Jag hoppas på en välspelad match och såklart med en vinröd seger, vi ses på onsdag kl.19.00.


Ronnie Larsson
Ålder: 54 år
Bor: Vä
Klubbar som aktiv: som spelare i KBI 1964-1972 och Ovesholm 1973-1988,
som tränare för Wä If:s 85:or 1992-2000
Sysselsättning: Äger och driver 3 Team Sportia affärer, är ordförande i Kristianstads FF

Du har ju varit aktiv i båda klubbarna under din karriär, vilka är dina minnen från dom båda klubbarna?

Mina minnen är väldigt positiva från båda klubbarna. Som spelare i Ovesholm, där vi på den tiden hade ett framgångsrikt lag med många profiler
och en väldigt god sammanhållning. Vi slogs vid ett flertal tillfällen om att vara
Kristianstads bästa lag med framförallt IFK Kristianstad, Vilans Boif och KBI.

Som ungdomstränare i Vä IF, där jag fick förmånen att träna, följa och utveckla fotbolls-
kunnandet hos ett gäng ambitiösa, positiva och jättetrevliga ungdomar och som kulminerade
med Gothia Cup finalen 1996.

Vilken var din position på fotbollssplanen under din aktiva karriär och på vilken position trivdes du bäst på?

Jag spelade både som central mittfältare och som mittback, jag trivdes bäst som mittback.

Det har ju spelats ex antal derbyn klubbarna emellan, men finns det någon derbymatch som du minns extra mycket?

Vi spelade väldigt många roliga matcher genom åren mot Vä IF, det året jag minns mest
från var 1981, då mötte vi Vä i Gärds Cup i kvartsfinalen och vann, samt att vi vann båda serie-
matcherna mot dem (om jag inte minns helt fel).
Tyvärr ramlade nog Vä ur serien samma år.

Vem är den bäste spelaren genom tiderna i Ovesholm resp Vä?

De som har lyckats bäst bör ju vara Mats Nordgren i Vä IF och Micke Nilsson i Ovesholms IF,
båda nådde ju svenska landslaget.

Hur bra koll har du på 2010-års upplagor av herrlagen i Vä och Ovesholm?

Jag har ganska god koll på dem, jag känner både tränare och spelare i båda lagen och
ser deras matcher med jämna mellanrum, dessutom spelar min systerdotters kille " Tobbe"
Jönsson i Ovesholms IF.>
Om vi nu ser lite in i framtiden, vad är Kristianstads FF visioner om 5-6 år?

Kristianstads vision om 5-6 år är att vara ett stabilt superettan lag.

Hur tror du att det går i matchen på onsdag?

Jag kommer att gå och titta och hoppas därför på en välspelad match.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Namn: Niklas Nordgren
Ålder: 25
Bor: Vä
Klubbar i karriären: Vä, Kristianstads FF, Middlesbrough, Odense, Trelleborg FF, Kristianstads FF

Du spelar till vardags i KFF som ligger några poäng ifrån kval uppåt, hur många träningspass blir det för dig i veckan?

Det blir runt 5 fotbolls pass och 6-7 gym pass, sen lite annan träning utöver det!

Efter att du gått ut 9an på Väskolan så flyttade du till England och Middlesbrough och blev ungdomsproffs där du gjorde bra ifrån dig som jag förstått de, varför blev du inte kvar i klubben?

Jo, det gick bra men jag var mycket skadad under min tid där framförallt så var jag skadad sista 8 månaderna av mitt kontrakt och det var en stor anledning. Plus att jag redan sagt att jag inte ville vara kvar i och med att en stor klubb i Italien visat stort intresse, men allt rann ut i sanden och sånt är livet ibland :)

Du började din karriär i Vä IF och har under dina unga år mött Ovesholm ett par gånger, vad minns du av dessa mötena?

Att vi alltid vann ;)

Du har en pappa som har varit proffs och haft en framgångsrik karriär, har du känt någon press ifrån honom under uppväxten, eller han hjälpte dig mycket?

Det har såklart varit mycket press tack vare det, och man får fortfarande höra mycket om de, men som tur är bara av fulla människor :) Men det har inte varit någon press från honom själv utan han har hjälpt mig mycket.

Vilken är den bästa spelare du mött?

Cristiano Ronaldo.

Vilket var VM`s snyggaste mål?

Kollade inte på VM...

Om vi ser in i spåkulan till nästa år, var spelar du då?

Antagligen KFF eller så har jag lagt skorna på hyllan.

Hur tror du att det går på onsdag och vilket blir slutresultatet?

Jag hoppas att Vä vinner och att det blir många mål, 4-3.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Namn: Viktor Agardius
Ålder: 21
Bor: Lägenhet på Östermalm
Sysselsättning: Fotboll, jobb på Trafikverket
Klubbar i karriären: KFF, Vä

Du hade en otroligt bra säsong ifjol i KFF och det var klubbar som inte var sena på att anmäla sitt intresse för dig, bl a Helsingborg, Hammarby, Groningen. Hur nära var det en övergång?

Det var väldigt nära. Speciellt med Hammarby. När jag var och provtränade för andra gången där, satt jag ner med Tony Gustavsson (tränaren) och Lasse Ericsson (sportchefen) och dem berättade att Emil Johansson som spelade på den positionen då, troligtvis skulle bli såld, och att dem isåfall ville satsa på mig till nästa säsong. Hammarby åkte ner och både Tony och Lasse fick sparken och ny ledning kom in, som troligtvis inte kände till mig och sen rann de ut i sanden. Väldigt tråkigt!

Du spelade i Vä under 3 säsonger, vad är det du främst minns av de åren och vad är det bästa med Vä IF?

Oj, där är mycket goda minnen från den klubben. Men förstås avancemanget upp från sexan till femman var ju fint. Sen hade vi ett fint juniorlag med Kent Persson. Glömmer aldrig kanakas..De bästa med Vä IF är att det är en väldigt familjär klubb. Man känner sig alltid välkommen dit. Sen är lagfesterna kanon också.

Ni ligger strax bakom topplagen i tabellen men ni har känn på kvalplatsen, om ni går upp stannar du då?

Svårt att säg nu. Fråga mig efter säsongen så får du ett korrekt svar :-)

Om du måste välja mellan att åka till Hawaii och surfa på de stora och fina vågorna eller att åka till Karibien och dyka bland korallreven, vad väljer herrn?

Karibien självklart! Det stället kommer jag besöka inom en snar framtid. Är det okej att surfa där också?

Du känner ju i praktiken hela laget i Vä, finns där någon som har talang och vilja att spela i KFF inom en snar framtid?

Aa, jag tror ju en sån som Jens Fredriksson kan komma längre om han bara tar för sig mer. Han har mycket i sig.

Hur tror du att det går på onsdag och tippa slutresultatet?

Tuff match. Vä vinner med 2-1, målskyttar: Clempa och Jocke. Flest köpta korvar går till Starnäs och efterfesten står Mats Herrmann för.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Namn: Mikael Nilsson
Ålder: 32
Bor: Köpenhamn med sin fru Ulrika och vår lilla 2-åriga dotter
Klubbar i karriären: Ovesholm, Åhus HBK, Halmstad BK, Southampton, Panathinaikos, Bröndby

Du växte upp en liten bit utanför Ovesholm med en liten fotbollsplan på tomten, vad ville du bli som liten kille?

Jag ville bli fotbollsproffs. Det gick ju bra!

Du har varit med och spelat B-final i Gothia cup där ni förlorade mot AIK, kunde du nånsin drömma om att du skulle bli fotbollsproffs i framtiden då?

Jag trodde aldrig att det skulle gå så bra som det gått.

Varje gång en målvakt i Kristianstadstrakten hörde ditt namn så drömde han garanterat mardrömmar för du var ju en riktigt grym målskytt i unga dar. Du var med om att missa kvalet till div.5 med Ovesholm sen ni förlorat mot ett Malmö lag med Robert Prytz i spetsen, varför blev det en övergång till Åhus HBK sen?

Övergången till Åhus va mest för att ja ville testa om ja klarade av att spela på en lite högre nivå, hade egentligen inga ambitioner om att gå vidare från Åhus men det är svårt att säga nej när möjligheterna finns.

Vad minns du särskilt ifrån mötena med ärkerivalen Vä?

Inte jättemycket om ja ska vara ärlig. Minns en träningsmatch på Slottsvallens grusplan en vinter när Wä låg i femman och vi i sexan tror ja. Vi vann med 5 el 6-0, det var stort!

Om du får ranka de 5 finaste arenorna du spelat på, hur ser ordningen ut då?

Emirates, Bernabeu, Old trafford, Camp nou, San siro.

Vem möter du helst INTE i en man mot man situation, Messi eller C.Ronaldo?

Helst inte Messi!

Du var och såg vår sista match innan uppehållet mot Tollarp, vad är dina intryck från dagens upplaga av Ovesholm?

Jag har tyvärr sett för lite de senaste åren för att kunna göra en bra analys, tyckte jag såg mycket vilja och hjärta, de två viktigaste egenskaperna om man vill ha framgång, baserat på det så ser det bra ut!

Och sist men inte minst, får vi nånsin se dig i den vinröda tröjan igen?

Har kontrakt 2 år till med Bröndby, sen e ja 34!! Vet ej om jag är tillräckligt bra för Ovesholm då. Vi får se!!

Hur tror du att det går i derbyt på onsdag och tippa gärna slutresultatet?

Tror givetvis på vinst! 2-0 till OIF!! Lycka till.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Staffan Vs Gästtippare

5- 10


7 omgångar delade


Senaste omgången: Staffan 3 rätt, Kristoffer R 4 rätt

Sök Artikel

blogspot stats