onsdag 12 maj 2010

PostHeaderIcon Veckans tips vecka.19



Förra veckans gästtippare Rasmus Jönsson åkte tyvärr ut sen endast en match skiljde tipparna åt. Nämligen Ovesholm-Åhus. Men Rasmus ska ha cred för han prickade in vår målskytt och att Åhus kvitterade men han missade resten sen :) Denna veckan så fick jag tag på en kille som är jäkligt aktiv inom lokalfotbollen. Nämligen Everöds webbmaster Pontus "baronen" Löf. Everöds hemsida som har det mesta och baronen skriver riktigt bra grejor! Det blir en njutning att läsa hans analys om matcherna denna vecka, tro mig.

Baronens tips:

Fjälkinge - Näsum 1

Omgången tjuvstartar redan på torsdagskvällen då två av förhandsfavoriterna möts i en seriefinal. Näsum har vunnit samtliga av sina matcher så här långt, men sist mot Everöd var det faktiskt nära att första poängtappet kom. Det är dock inget snack om att Näsum har ett lag som hör hemma i toppen av serien, men i den här matchen är det dags att bekänna färg. Fjälkinge ståtar med fyra raka segrar och har verkligen visat att laget blivit mer samspelt ju fler matcher man spelar. I matchen mot Näsum gäller det i första hand att man håller koll på bortalagets fasta situationer och och att man vågar sätta press på deras mittfält som är ruskigt vassa när det får vända upp ostörda. Klarar man detta så har man finfin chans. Jag sticker ut hakan lite grann och tippar seger till Fjälkinge, vilket innebär serieledning. Det bör bli målsnålt, så jag säger 2-1 till hemmalaget.

Hörby - Kiaby 2

Hörby spelade 2-2 mot bottenkollegan Önnestad, men glöm inte att Önnestad tidigt spelade med tio man och avslutade med nio, så prestationen i sig är mycket svag från Hörbys sida. Kiaby förlorade sist ganska klart, men har här en lämplig uppgift att få tillbaka självförtroendet. Jag tyckar att Kiabys forwards ska ha bra chans att trycka tillbaka Hörbys backlinje och tvinga deras uppspel att komma långt bakifrån och då kommer Kiaby i våg efter våg. Jag tippar på en klar bortaseger och tippar 0-4.

Yngsjö - Vanneberga 2

Det är här minsann ingen lätt match att tippa. Två lag i ganska olika situationer. Ett Vanneberga som vinner och plockar poäng utan att spela vidare bra å ena sidan och ett Yngsjö som spelar bra, men som har svårt att få med sig poängen å andra sidan. Vannebergas styrka i dagsläget är deras defensiv och med tanke på Yngsjös tveksamma offensiv och deras svaga målproduktion, så är bortalaget min favorit i matchen. Men ska Vanneberga vinna så måste man höja sig spelmässigt och fler än Jimmy Olsson måste kliva fram och producera mål. Sist var det två backar som avgjorde och det går inte att förlita sig på. Till slut fastnar jag ändå för Vanneberga och trycker dit 0-2.

Åhus IF - Tollarp 2

Åhus är verkligen en besvikelse och det är svårt att tro att laget ska ligga så långt ner i denna serie med tanke på de kvaliteter som finns i laget. Jag har själv inte sett Åhus ännu i år och kan inte uttala mig mer om laget än det jag läst på diverse hemsidor och det verkar som om laget har svårt att klara fulla 90 minuter, tillsammans med en oförfåga att sätta dit chanserna som skapas. Att sätta chanserna kan vända snabbt, men att hålla spelet uppe i 90 minuter är svårare att vända. Nu är det Tollarp som kommer på besök, ett lag som överraskat på ett helt annat sätt. Laget vinner sina matcher trots att det är jämna historier med mycket kam och lite skönspel. Detta visar på härlig moral och stort självförtroende. Jag är av den uppfattningen att första halvlek blir avgörande i den här matchen. Om Åhus kan få hål på Tollarp tidigt och sedan kanske få en ledning med två bollar, då kan det gå vägen. Är det jämt i paus är jag övertygad om att Tollarp kommer avgöra. Jag är imponerad av Tollarps defensiv och tror att den fäller avgörandet. Tollarp vinner matchen efter en jämn första halvlek. Jag säger 1-3.

Önnestad - Wä X

Önnestad spelar för andra veckan i rad en jätteviktig match i de nedre regionerna av serien och sakta men säkert börjar det bli bråttom att den första trepoängaren kommer. Sist mot Hörby var det ju ett gyllene läge att klättra, men har man inte sina spelare kvar på banan så är det svårt att vinna. En seger skulle faktiskt inebära att man passerar Wä, trots den skrala inledningen, så räkna med ett fokuserat Önnestad. Wä har inte vunnit sedan premiären och kommer nu med två raka förluster. Laget spelar stundtals fin fotboll, men hamnar i spelmässiga svackor som ger motståndarna övertaget. Jag har väldigt svårt att ta ställning i den här matchen även om jag tycker det lutar något mer åt Wä, men Önnestad har visat kämpaglöd och moral tidigare och det skulle inte förvåna om laget snor en poäng. 2-2 är ett gångbart resultat.

Everöd - Ovesholm 1

En trevlig match att tippa här på Slottsbloggen. Ovesholm kommer med uppfräschat självförtroende efter segern mot Åhus, efter endast en poäng på de föregående tre matcherna. Nu hade Ovesholm lite flyt i slutet av första då Åhus tryckte på för ett ledningsmål, men håller man undan ska man inte be om ursäkt för tre poäng. Framåt har det hittills handlat mycket om Mathias Stedt som gjort två mål och tre assist så här långt, kommer sen även Torbjörn Jönsson igång kanske laget kan klättra i tabellen. Everöd åkte på sin första förlust för året när laget besökte serieledarna Näsum. Det blev en uddamålsförlust som så när förvandlades till ett kryss när Everöd tryckte på sista halvtimmen. Tyvärr kom reduceringen lite för sent för att vi skulle mäkta med vändningen. Hur som helst har Everöd visat upp bra spel och en härlig inställning och jag måste säga att vi har en bra chans till en trea här. Jag tippar 3-1 med mina rödvita ögon.


Staffans tips:

Fjälkinge - Näsum 2

Två formstarka lag där Näsum drar det längsta strået.

Hörby - Kiaby 2

Kiaby revanschsugna efter förlusten i derbyt mot Fjälkinge.

Everöd - Ovesholm X

Nykomlingen Everöd mot täta OIF blir en hård och jämn match.

Yngsjö - Vanneberga X

Tät match.

Åhus - Tollarp 2

Tollarp ser oerhört starka ut förnärvarande och vinner klart.

Önnestad - Wä 2

Önnestads avstängningar blir ödesdigra.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Staffan Vs Gästtippare

5- 10


7 omgångar delade


Senaste omgången: Staffan 3 rätt, Kristoffer R 4 rätt

Sök Artikel

blogspot stats