fredag 9 april 2010

PostHeaderIcon Helgens höjdare!



Helgens höjdare
denna veckan är ur fotbollssynpunkt STORMATCHEN mellan Real Madrid och Barcelona. Kallas även El classico. Barcelona tog sig vidare till semifinal i CL nu i veckan sen Messi gett Arsenal en fotbollslektion dom sent kommer att glömma. Real Madrid åkte ur i åttondelen mot Lyon som också är framme i semifinal. Real öser in mål i ligan, där man nyligen slog ett rekord. 3 mål eller mer i 10 raka matcher. Båda lagen har heta spelare. Ronaldo och Higuain i Real och Messi i Barcelona. Zlatan kommer troligtvis inte att spela.
Jag har intervjuat ett "Barca-fan" och ett "Real-fan" inför matchen.
Real fanet är Olle Månsson, kommentar överflödig. Barca fanet är Thomas Mårtensson som nyligen var tvungen att avsluta sin fotbollskarriär i VMA IK, p g a skadeproblem.

Hur är läget Olle?

Jo för jägaren det är kanon, tycker jag har gjort en hyfsad försäsong i Åhus IF med 3 mål och 1 assist.

Real Madrid går som en ångvält i La Liga, vad är nyckeln till att ni gör så mycket mål i match efter match?

Framförallt samspelet mellan Ronaldo och Higuain har funkat bra. Higuain är antagligen topp-5 bästa anfallare i världen för tillfället så det bidrar mycket. Men vänta bara tills Kaka och Ronaldo kommer upp i sin högsta standard, då kommer inget kunna stoppa oss.

Ni åkte ut redan i åttondelsfinalen i CL mot Lyon, vad är förklaringen till ert usla CL-spel år efter år?

Jag vet inte riktigt men i år så tror jag mest att det berodde på underskattning av Lyon. Men bygger Real vidare på laget de har nu och gör inte så mycket förändringar så kommer de ta CL inom 3 år.

Vad måste göras för att inte ligan ska bli som den skotska ligan, där också 2 lag dominerar kraftigt?

Det handlar ju om ekonomi och har inte de andra klubbarna lika mycket pengar så går det inte att konkurrera med de största klubbarna. Men om man ser på Valencia, Sevilla och Athletico Madrid så har de ju många bra spelare men de lyckas inte riktigt att komma upp i samma standard som Real och Barca. För kolla på A.Madrid de har spelare som Forlan, Simao, Reyes och Agüero och de spelarna borde kunna vara med och kriga om att lira i startelvan hos Barca och Real så jag tycker nog de skulle kunna vara med och utmana bättre.

Det kommer att sitta hundratals miljoner människor där hemma för att få se denna enorma match, hur tror du att matchbilden ser ut?

Tror det kommer vara lite tillbaka draget i början så de får känna lite på varandra (Så som Max gillar i duschen). Men jag kan tänka mig att Barca kanske kommer ha lite mer boll första 20 min utan att det händer något speciellt, men sedan vaknar Madrid och matchen blir nog jämn rätt igenom. Kan tänka mig att Barcas lite halvslöa backlinje inte hinner med Higuain och Ronaldo.


Hur stoppar man en Messi som är världens bäste spelare och är hetare än en vulkan just nu!?

Man sätter Xabi Alonso eller Lassana Diara att punktmarkera honom så skall det inte vara några större problem tror jag.

Vem värvar Real till nästa säsong?


Jag hoppas på Mourinho, sedan hade det inte varit fel om de värvade Vidic och sålde Pepe. De kan även sälja Marcelo och köpa David Silva för jag tror nog han hade kunnat passa där på vänsterkanten. Sedan hade jag varit nöjd. NEJ, de kan ge bort Gago bara han försvinner för han är kass, visserligen var han bra i helgen men det var en gång det. Real får inte glömma att om 1-2 år kommer Canales till klubben och då kommer han bli nästa stora stjärna i Spanien, tro mig.

Beskriv med en mening varför du tycker att Real Madrid är världens bästa klubblag!

Inget lag har den Speeden i anfallsspelet som Real har. ( Jo Messi, men det är när han själv har bollen bara).


Tippa slutresultatet!

Real-Barca 3-1

Higuain 1
Ronaldo 1
Alonso 1

Pedro 1

Hala Madrid Hala Madrid Hala Madrid

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur är läget Thomas?

Jodå, det är bara bra!

Vinst med 4-1 mot Arsenal i veckan i CL, hur viktig är CL kontra La Liga?

Lika viktig enligt mitt tycke men efter ett par vinster i sin Liga så smäller nog en CL vinst högre för den individuella spelaren.

Kommer Messi att kunna ladda om efter sin enorma uppvisning?

På den nivån Messi ligger, så tror jag inte det blir några problem, förutom en fantastisk fotbollspelare så visar han även sitt enorma psyke match efter match och detta är ju inte första gången han har en sådan här uppvisning, så ja tror inte det blir några problem. Annars är det bara att hoppas på Ibrahimovic får starta eller göra ett inhopp som sist och det minns vi ju alla hur det slutade !? =)

Vad måste göras för att inte ligan ska bli som den skotska ligan, där också 2 lag dominerar kraftigt?

Väldigt svår fråga som mest handlar om pengar tror jag. Vad som behövs göras låter jag vara osagt.

El classico är en oerhörd prestige match mellan dessa två giganter, hur kommer matchbilden att se ut?

Får hoppas på lite mer offensiv än senast dom mötes då det långa stunder kändes som dom kände på varandra och hoppades på individuella misstag.

Hur ska ni få stopp på Ronaldo och Higuain?

Puyol och Pique är tillbaka i spel efter avstängningar. Övriga kommentarer överflödiga!

Tror du att Zlatan spelar från start?

Nej efter rapport om att det är väldigt osäkert på spel i veckan så kan vi nog bara hoppas på ett inhopp, någon mörkning tror jag inte det handlar om som i Rooneys fall, som helt plötsligt blev "Mirakel frisk" men Zlatan hade iallafall varit med på träningen i dagarna så vi får hoppas på spel sen hur länge vet ja ej.

Beskriv Messi med 4 ord:

Kommer bli en legend

Tippa slutresultat!

Real-Barca 0-2

Zlatan 83 och 86

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Staffan Vs Gästtippare

5- 10


7 omgångar delade


Senaste omgången: Staffan 3 rätt, Kristoffer R 4 rätt

Sök Artikel

blogspot stats