onsdag 21 april 2010

PostHeaderIcon Inför Ovesholm-Vä


På fredag är det dags för derby. Det skiljer endast 3 km orterna emellan och flera stycken känner varandra sen tidigare. Båda lagen har inlett med varsin vinst och förlust. Vä är naturligtvis revansch sugna sen fjolåret då Ovesholm vann båda mötena (5-1 och 2-1). Stora segerorganisatörer då var Julian och Rasmus. Ska bli intressant och se hur denna kamp ska sluta utan dessa herrarna.
Vä har bytt tränare inför denna säsongen, den förre KFF spelaren Mikael Thomasson har tagit tränarrollen. Han var ass.tränare i KFF ifjol. Man har även värvat en målspruta i Thomas Clementsson från Åhus HBK som valt att komma "hem".
Vi själva då, vi har som sagt tappat Julian och Rasmus. Utspridda målskyttar är något vi kan se fram emot i år. Vä med sin kvickhet mot Ovesholm med sin tyngd.
Jag har intervjuat en spelare från vardera lag. Vä`s Thomas Clementsson och OIF`s Fredrik Jönsson.




Hur står det till?

Jodå det är bara bra tack! Håller på att flytta nu i dagarna så det är mycket att stå i just nu.

Ni åkte på förlust senast mot Näsum, vad gick fel?

Jag tycker vi spelar bra första halvlek och äger spelet men utan att skapa de riktigt heta målchanserna. Tyvärr så får de en frispark 10 minuter innan halvlek som de sätter snyggt i krysset. I andra spelar Näsum upp sig och gör två mål på hörna där de är riktigt vassa. Micke Nilsson i Näsum slog perfekta inåtskruvade hörnor som var svåra att försvara sig mot. Efter det viker vi tyvärr ner oss och släpper in något onödigt mål till. Sett till hur matchen såg ut spelmässigt så tycker jag att de stora siffrorna är lite missvisande.
Men nu har vi lämnat den matchen bakom oss och fokus ligger nu givetvis på fredagens drabbning.

Du lämnade Åhus HBK för Vä inför denna säsongen, varför?

Jag kände att jag behövde ett litet miljöombyte efter 4 år i Åhus. Om jag gick upp eller ner i seriesystemet hade inte så mycket betydelse utan jag ville ha en bra säsong i en klubb med bra stämning och som spelade rolig fotboll. Wä hörde av sig och "superfemman" är ju en spännande serie med många roliga matcher. Sedan så började jag ju spela fotboll i Wä som liten och känner en del av killarna sen innan så då var det inget svårt val. Såhär i efterhand så känns det bra, vi är ett ungt lag med många härliga killar och vi försöker spela attraktiv fotboll, så nu får vi bara hoppas att resultaten blir bra också.

Hur är Mikael Thomasson som tränare?

Jag tycker att Micke har gjort det bra såhär långt. Vi har fokuserat mycket på försvarsspelet under försäsongen vilket har gett resultat (förutom senast mot Näsum då kanske) och sedan så tränar vi mycket på funktionell teknik och passningsövningar. För våra yngre killar som spelar i A-laget så tycker jag detta är kanon och det är ett perfekt sätt att skola in dem i A-lagsfotbollen. Micke har en bra dialog med oss spelare och strävar vid sidan om resultaten också efter att vi alla ska bli bättre som fotbollsspelare.
Hur Micke är som matchcoach återstår lite att se, vi är ju fortfarande rätt så tidigt in på säsongen. Dock ska man komma ihåg att detta är Mickes första uppdrag som huvudtränare och jag tror att han kommer att utvecklas i samma takt som oss spelare under säsongen.

Hur slutar matchen på fredag?

För det första så hoppas jag att det blir en härlig tillställning med bra väder och mycket publik på slottsvallen.
Matchbilden tror jag får rätt mycket derbykaraktär med mycket närkamper och jag tror att små marginaler kommer att avgöra.Förhoppningsvis kan vi ändå få bra med fart på bollen spela den fartfyllda fotbollen som vi är bra på. Jag tror att vi vinner med 2-1. Ovesholm tar ledningen efter mål av Tobbe Jönsson på nick. Sedan kvitterar vi genom Macke Andersson som rundar målvakten vid ett friläge. (Den som alltid objektiva publiken på slottsvallen kommer givetvis att gorma efter en off-side avblåsning men Macke är helt klart on-side) =). Sedan avgör jag själv med en snygg chip i bortre krysset i 87:e Minuten? Hur låter det?



Hur e läget?

Det är fint.

Hur trivs du på ditt nya jobb?

Jag trivs mycket fint på BMW. Så skönt att ha ett jobb igen som man verkligen trivs med =)

Vi åkte på en sur förlust i fredags mot Vanneberga, vad var orsaken till det enligt dig?

Vi kunde inte sätta dit bollen i nät, det var de stora problemet. Vi spelar mycket bättre än mot Tollarp, vi skapar betydligt mer men ändå så gör vi bara ett mål. Nu kommer Vä få sota för detta på fredag.

Det är bara 2 dagar kvar till derbyt mot ärkerivalen, Vä. Hur känns det?

Det ska absolut bli kul att möta Vä, hoppas att vi kan göra som vi gjorde i Vä förra året och bjuda på en FEMETTA igen =)
Jag är redan laddad inför derbyt på fredag, hoppas att man kanske får göra ett eller två mål, hade varit så skönt och få näta på Vä =) Sen kan man bjuda hem Elvfer på grillat och snacka fotboll =)

Du har ju spelat i Vä tidigare, vad minns du av den säsongen och finns där några spelare kvar?

Vä är en mycket bra förening, tyvärr så gjorde vi ingen bra säsong utan ramlade ner i 6an. Just de ja, dom hade skobidrag på 500kr så alla kunde köpa sig ett par hela fotbollskor när säsongen drog igång =) Jag vet att Macke Andersson är kvar i klubben, den lille kvicke yttermittfältaren, sen vet jag inte om fler är kvar.

Hur slutar matchen?

5-1 eller 5-0. Dennis sätter dit 2, jag gör med 2, sen tror jag att Sune knoppar dit en hörna. Starnäs gör inget mål utan det gör Clemen om dom gör något.


5 snabba med Frippe:

Inter till CL final---Barcelona till CL final

OLW---Estrella

Hannas ögon---Hannas leende

Avatar---Transformers      (Jag har inte sett någon av dom, så jag tar Beck filmerna =)

Ett kryssmål i match---Tunnla Ola Hylen på träning

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Staffan Vs Gästtippare

5- 10


7 omgångar delade


Senaste omgången: Staffan 3 rätt, Kristoffer R 4 rätt

Sök Artikel

blogspot stats